上海当代芸術博物馆(PSA)POP-UPカフェ PSA(Power Station of Art) Pop-up Cafe 上海当代艺术博物馆快闪咖啡店
- 敷地 site 场地
-
中国上海市
Shanghai, CHINA
中国上海
- 主要用途 program 主要功能
-
Pop-up Cafe
Pop-up Cafe
快闪咖啡店
- 延床面積 floor area 总建筑面积
-
140㎡
140㎡
140㎡
- 施主 client 业主
-
Blacksheep
Blacksheep
Blacksheep
- 設計 design 设计
-
株式会社小大建築設計事務所
kooo architects
小大建筑设计事务所
- 担当 staff 负责人
-
小嶋伸也・小嶋綾香・北上紘太郎・林鸿缔
Shinya Kojima・ Ayaka Kojima・Kotaro Kitakami・Hongdi Lin
小嶋伸也・小嶋綾香・北上紘太郎・林鸿缔
- 施工 construction 施工
-
上海乃村装飾工芸有限公司
Shanghai Nomura Construction Co., Ltd
上海乃村装饰工艺有限公司
- 撮影 photo 摄影
-
加納永一
Eiichi Kano
加納永一
上海発のコーヒー専門店ブラックシープの、上海当代芸術博物館(通称PSA)3ヶ月限定ポップアップショップ。
期間限定のポップアップストアは、突然お店が現れるというインパクトと、期間限定であるというイベント性の2つの特徴が売りの宣伝手法の為、今日のSNS社会と相性が良い近年人気の出展形態である。
一方、仮店舗で内装費には限りがあるため、多くのポップアップストアのデザインは、商品のイメージを直接的に「物質」で明快に表現し、一様な体験が主流のように感じている。
大きなルーフトップテラスに面した窓ガラスに、見る角度や光の角度によって色が変化し、さらに透過性も備えているタマムシフィルムを手でくしゃくしゃに揉んでから接着した。通常のフラットなフィルムよりも多角に曲がったフィルムからは、オープンしてから日没までの日光による色彩の変化、日が落ちてから室内の照明をつけてからの色彩の変化まで、時間経過と人の動きに合わせて刻々と変化する色彩のインパクトを作り出した。
また、既存の窓ガラスを支えている支柱を両側から鏡貼りにし合わせ鏡とすることで、切れ目の無いシームレスな大色彩空間を演出すると共に、窓際のスタンド席にインした際に視覚的反復の現象で遊びのある体験に一役買っている。
限られた材料で造作物のみを設計するのではなく、限られた材料に手間をかけて、1つでも多くの「現象」を副産物として生み出すという視点で設計をすることで、コスト制約の厳しいポップアップストアにおいても多様な体験を創り出すことができたのではないだろうか。
ミュージアムカフェという性質と、クライアントのコーヒー豆に対する情熱を受けて、お客様の手元に一番近い客席のテーブル上には、クライアントが厳選したケニア産コーヒー豆を樹脂に混ぜて、豆の粒子が鑑賞できる特注のテーブルクロスとして提案した。味覚だけではなく視覚でもコーヒーを味わえるように考えた。
The owner of this project is from BLACK SHEEP which is a local coffee brand born in Shanghai, it sets up a three-month pop-up store at the Shanghai Power Station of Art (PSA).
Pop-up Store has three features included exists only in particular period, the impact of the quickly appear and the various public activities during the period. it fits in with the fast rhythm of social media in social nature, also is the popular business model in recent years.
Normally the budget for short-term shops is relatively limited, so many pop-up stores just directly adopt the element of its brand to join its architectural design,it is simple and clear to understand. This kind of technique could be seen in many international pop-up store design quite often.
There is a large terrace outside of curtain wall with plenty of light in project location, base on this large space and light, the first material came out of our mind is the Dichroic Film. Because it has great permeability and the various color can be seen according to visual and the light Angle change, that is the main peculiarity of this project. We crumpled up Dichroic Film and then pasted on the surface inside of curtain wall. These wrinkle changes the angle of sunlight come into interior, which creates more different colour in the store. From the sunrise to sunset transition, sunlight changes indoor environment all the time. When night’s coming, indoor artificial light also create different light effect. Therefore, Time change brings light change also combine with people’s flow incessantly, its effect is extremely powerful.
In addition,the several steel frame which fixed curtain wall was exposed, we decided to use double side mirror partition install and hide the steel frame. On the one hand, mirror obscured the steel frame also it makes that whole coffee store become unification. On the other hand, it separates a number of spaces. when walking towards to coffee table near the window, people will find out there is a visual effect of the infinite loop produced by the two relative mirrors. the way of this design instead of using one material to create one “substance” , it’s using one material to create multiple by-products “phenomenon” in space. Using this design concept and technique, it not only controls basic budget but also brings a variety of experiences for the pop-up store.
Consider about the characteristic of this coffee shop and also our client is fond of coffee bean, we advanced that mixed coffee granules and resin to make the special mat for coffee table. The coffee granules we used are chosen from Kenyan coffee beans. In this way, people can experience the coffee in taste and vision both side.
本次项目业主是来自上海的咖啡品牌BLACK SHEEP,在上海当代艺术博物馆(通称PSA)设立为期三个月的快闪店。
快闪店只存在于特定的时长/迅速呈现的冲击力/以及在期间产生的各种公共活动,正符合当下社交媒体化快节奏的社会性质,也是近年备受欢迎的商业模式。
普遍来说,短期店铺的装修费相对有限,因此很多快闪店都直接采用品牌印象的物质来设计,简单明了,这种整体一致的设计是现在快闪店的主流设计手法。
在玻璃幕墙外,是一片大面积的露台,光线充足。因此联想到使用炫彩膜,利用其通透性良好/颜色随着视觉角度和光线角度的变化而变化的特性作为空间重点。我们将其揉皱后贴附在玻璃上,比起普通的平铺,褶皱带来更多的折角,能够改变折射入店内的光线。从早上开店到日落为止,随着自然光的改变,空间内色彩也时刻变化;太阳下山后配合室内照明,空间色彩也有所不同,这种时间和空间复合的变化效果,极具冲击力。
另外,原本玻璃幕墙固定竖框裸露在外,我们在竖框两侧安装镜面,使两面镜子面面向对。一方面,镜面遮挡了竖框,使这块彩色空间在视觉上无缝完整。同时,当走近靠窗的桌台边上,能够感受到两相对镜面所产生的无限循环的视觉现象,非常有趣,一举两得。摒弃一种材料打造一种「物质」的手法,而是仅用一种材料给空间带来多个副产物「现象」。以这种设计观念,给有严格成本控制的快闪店带来了多样的体验。
考虑到咖啡店的性质,以及了解到客户对咖啡豆的热情,我们给出了利用咖啡颗粒制作桌垫的想法,用客户严选的肯尼亚产咖啡豆和树脂混合制做而成。这样一来,我们的思路是不仅可以在味觉上品尝到咖啡的美味,同时视觉上也能感受到。
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- 敷地 site 场地
-
中国上海市
Shanghai, CHINA
中国上海
- 主要用途 program 主要功能
-
Pop-up Cafe
Pop-up Cafe
快闪咖啡店
- 延床面積 floor area 总建筑面积
-
140㎡
140㎡
140㎡
- 施主 client 业主
-
Blacksheep
Blacksheep
Blacksheep
- 設計 design 设计
-
株式会社小大建築設計事務所
kooo architects
小大建筑设计事务所
- 担当 staff 负责人
-
小嶋伸也・小嶋綾香・北上紘太郎・林鸿缔
Shinya Kojima・ Ayaka Kojima・Kotaro Kitakami・Hongdi Lin
小嶋伸也・小嶋綾香・北上紘太郎・林鸿缔
- 施工 construction 施工
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上海乃村装飾工芸有限公司
Shanghai Nomura Construction Co., Ltd
上海乃村装饰工艺有限公司
- 撮影 photo 摄影
-
加納永一
Eiichi Kano
加納永一
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上海発のコーヒー専門店ブラックシープの、上海当代芸術博物館(通称PSA)3ヶ月限定ポップアップショップ。
期間限定のポップアップストアは、突然お店が現れるというインパクトと、期間限定であるというイベント性の2つの特徴が売りの宣伝手法の為、今日のSNS社会と相性が良い近年人気の出展形態である。
一方、仮店舗で内装費には限りがあるため、多くのポップアップストアのデザインは、商品のイメージを直接的に「物質」で明快に表現し、一様な体験が主流のように感じている。
大きなルーフトップテラスに面した窓ガラスに、見る角度や光の角度によって色が変化し、さらに透過性も備えているタマムシフィルムを手でくしゃくしゃに揉んでから接着した。通常のフラットなフィルムよりも多角に曲がったフィルムからは、オープンしてから日没までの日光による色彩の変化、日が落ちてから室内の照明をつけてからの色彩の変化まで、時間経過と人の動きに合わせて刻々と変化する色彩のインパクトを作り出した。
また、既存の窓ガラスを支えている支柱を両側から鏡貼りにし合わせ鏡とすることで、切れ目の無いシームレスな大色彩空間を演出すると共に、窓際のスタンド席にインした際に視覚的反復の現象で遊びのある体験に一役買っている。
限られた材料で造作物のみを設計するのではなく、限られた材料に手間をかけて、1つでも多くの「現象」を副産物として生み出すという視点で設計をすることで、コスト制約の厳しいポップアップストアにおいても多様な体験を創り出すことができたのではないだろうか。
ミュージアムカフェという性質と、クライアントのコーヒー豆に対する情熱を受けて、お客様の手元に一番近い客席のテーブル上には、クライアントが厳選したケニア産コーヒー豆を樹脂に混ぜて、豆の粒子が鑑賞できる特注のテーブルクロスとして提案した。味覚だけではなく視覚でもコーヒーを味わえるように考えた。
The owner of this project is from BLACK SHEEP which is a local coffee brand born in Shanghai, it sets up a three-month pop-up store at the Shanghai Power Station of Art (PSA).
Pop-up Store has three features included exists only in particular period, the impact of the quickly appear and the various public activities during the period. it fits in with the fast rhythm of social media in social nature, also is the popular business model in recent years.
Normally the budget for short-term shops is relatively limited, so many pop-up stores just directly adopt the element of its brand to join its architectural design,it is simple and clear to understand. This kind of technique could be seen in many international pop-up store design quite often.
There is a large terrace outside of curtain wall with plenty of light in project location, base on this large space and light, the first material came out of our mind is the Dichroic Film. Because it has great permeability and the various color can be seen according to visual and the light Angle change, that is the main peculiarity of this project. We crumpled up Dichroic Film and then pasted on the surface inside of curtain wall. These wrinkle changes the angle of sunlight come into interior, which creates more different colour in the store. From the sunrise to sunset transition, sunlight changes indoor environment all the time. When night’s coming, indoor artificial light also create different light effect. Therefore, Time change brings light change also combine with people’s flow incessantly, its effect is extremely powerful.
In addition,the several steel frame which fixed curtain wall was exposed, we decided to use double side mirror partition install and hide the steel frame. On the one hand, mirror obscured the steel frame also it makes that whole coffee store become unification. On the other hand, it separates a number of spaces. when walking towards to coffee table near the window, people will find out there is a visual effect of the infinite loop produced by the two relative mirrors. the way of this design instead of using one material to create one “substance” , it’s using one material to create multiple by-products “phenomenon” in space. Using this design concept and technique, it not only controls basic budget but also brings a variety of experiences for the pop-up store.
Consider about the characteristic of this coffee shop and also our client is fond of coffee bean, we advanced that mixed coffee granules and resin to make the special mat for coffee table. The coffee granules we used are chosen from Kenyan coffee beans. In this way, people can experience the coffee in taste and vision both side.
本次项目业主是来自上海的咖啡品牌BLACK SHEEP,在上海当代艺术博物馆(通称PSA)设立为期三个月的快闪店。
快闪店只存在于特定的时长/迅速呈现的冲击力/以及在期间产生的各种公共活动,正符合当下社交媒体化快节奏的社会性质,也是近年备受欢迎的商业模式。
普遍来说,短期店铺的装修费相对有限,因此很多快闪店都直接采用品牌印象的物质来设计,简单明了,这种整体一致的设计是现在快闪店的主流设计手法。
在玻璃幕墙外,是一片大面积的露台,光线充足。因此联想到使用炫彩膜,利用其通透性良好/颜色随着视觉角度和光线角度的变化而变化的特性作为空间重点。我们将其揉皱后贴附在玻璃上,比起普通的平铺,褶皱带来更多的折角,能够改变折射入店内的光线。从早上开店到日落为止,随着自然光的改变,空间内色彩也时刻变化;太阳下山后配合室内照明,空间色彩也有所不同,这种时间和空间复合的变化效果,极具冲击力。
另外,原本玻璃幕墙固定竖框裸露在外,我们在竖框两侧安装镜面,使两面镜子面面向对。一方面,镜面遮挡了竖框,使这块彩色空间在视觉上无缝完整。同时,当走近靠窗的桌台边上,能够感受到两相对镜面所产生的无限循环的视觉现象,非常有趣,一举两得。摒弃一种材料打造一种「物质」的手法,而是仅用一种材料给空间带来多个副产物「现象」。以这种设计观念,给有严格成本控制的快闪店带来了多样的体验。
考虑到咖啡店的性质,以及了解到客户对咖啡豆的热情,我们给出了利用咖啡颗粒制作桌垫的想法,用客户严选的肯尼亚产咖啡豆和树脂混合制做而成。这样一来,我们的思路是不仅可以在味觉上品尝到咖啡的美味,同时视觉上也能感受到。
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